Zimski MythBuster: polog, plin, autoplin i “opasna zezancija” s kamperom na snijegu
Budući da se po komentarima na društvenim mrežama oko zimskog kampiranja kamperom stalno vrte isti mitovi:
“ogroman polog”, “drugačije plinske boce u inozemstvu”, “opasna zezancija vožnje po snijegu”, “u najmu je sve gore nego kad je kamper tvoj”, “autoplin riješi sve probleme”…
donosimo ovaj tekst kao pokušaj da sve to razložimo hladne glave – bez romantike, ali i bez zastrašivanja.
Pišemo iz perspektive nekoga tko sa zimskim kamperima živi svaki dan: flota 4-sezonskih kampera, Northautokapp oprema, snažno grijanje, grijane sive vode, dodatna izolacija i – ono što većina rentera uopće nema – sustav koji pokazuje točan nivo plina u bocama, tako da uvijek znamo i mi i gost koliko plina ima u kamperu.
MIT #1: “Ogroman polog – pa tko je tu lud?”
Polog nije trošak putovanja, nego osiguranje.
Ako vratiš kamper neoštećen, polog ti se u cijelosti vraća. On ti realno ne poskupljuje putovanje – vrati ti se u potpunosti nakon što vozilo dođe natrag u istom stanju.
U isto vrijeme, isti ti ljudi bez problema potroše 75–80 € dnevno na:
- ski kartu
- parking pod skijalištem
- ručak na stazi i kavice
Skijanje je objektivno skup sport, pa je smiješno dramiti oko pologa koji:
- se ne “troši” ako si odgovoran
- štiti i gosta i iznajmljivača
- tipično iznosi koliko i par dana skijanja
Polog je problem samo onome tko već u startu planira ignorirati upute o vožnji i korištenju kampera i onda se čuditi računima.
MIT #2: “Zezancija s drugačijim plinskim bocama u inozemstvu”
Najčešći zimski mit. Krenimo redom.
- Standard navoja je u velikom dijelu Europe isti.
U Austriji, Njemačkoj, Hrvatskoj i još nizu zemalja koristi se isti tip navoja na bocama.
To znači da se naši regulatori normalno navrću na njihove boce – nema egzotičnih adaptera za svaku državu. - Naši kamperi nose dvije boce – i po potrebi dodatne u gepeku.
Serijski vozimo dvije boce u plinskom sanduku.
Ako netko planira baš dugo stajati izvan kampa, treća, pa i četvrta boca mogu ići u gepek (uz poštivanje mase i sigurnog vezanja). - Najveća prednost Kamperi.hr: znamo TOČNO koliko plina ima.
U našim kamperima nije “pogađanje na uho”.
Imamo sustav za mjerenje razine plina u bocama, tako da se u svakom trenutku zna koliko je plina u boci.
To je ogromna razlika u odnosu na klasične rente gdje se gosti oslanjaju na osjećaj, vaganje boce rukom i “valjda ima još”. - Postoje i adapter setovi za “egzotične” zemlje.
U Europi većina boca koristi isti navoj, a za ostatak postoje komercijalni adapter setovi koji pokrivaju praktički cijelu EU.
Drugim riječima: plin je logistika koju treba isplanirati, ali nije nikakva drama niti “mission impossible”. Puno je veći problem kad netko uopće ne zna koliko troši i kakav mu je kamper iznutra.
MIT #3: “Glavni problem zimi je plin – baterije se niti ne spominju”
Ovo je možda i najvažnija stvar koju ljudi ne razumiju.
Plin (ili dizel) grije:
- zrak u kamperu
- vodu za tuširanje i sudoper
Ali sve što to pogoni radi na 12 V:
- ventilatori plinskog/dizelskog grijanja
- elektronika grijanja
- vodene pumpe
- rasvjeta
- USB punjači, utičnice, TV, router…
Zato je baterija usko grlo zimskog kampiranja izvan kampa:
- dan je kratak → manje se puni vožnjom/solarom
- noć je duga → grijanje i rasvjeta rade puno više sati
- ljudi su više unutra → više struje za sve ostalo
Ako stojiš na istom mjestu 3–4 dana bez struje i bez vožnje, ključna briga nije “hoće li nestati plina”, nego hoće li baterija izdržati.
Mi zato u floti imamo LiFePO₄ baterije visokog kapaciteta (310 Ah) s grijanjem, upravo zato da zimi ne igramo ruski rulet sa strujom. Ako netko zna rentera koji takve baterije nudi u standardnoj opremi zimskog kampera za najam – rado ćemo ga upoznati. 🙂
Jednostavno pravilo:
Ako netko priča o zimskom kampiranju, a uopće ne spominje baterije i punjenje – nije ozbiljno zimi kampirao izvan kampa.
MIT #4: “Vožnja kampera po snijegu je opasna zezancija”
Vožnja po snijegu uvijek traži oprez – bio to kamper, osobni auto ili kombi. Ali to nije automatski opasna egzibicija.
Naši kamperi zimi:
- imaju prave zimske gume
- u opremi imaju lance, gdje je to potrebno
- imaju modernu sigurnosnu elektroniku (ABS, ESP itd.)
- redovno su servisirani i provjereni prije svakog putovanja
Mi svake godine vozimo kamperima na skijanje – Austrija, Alpe, planinski prijevoji – i to s gostima koji su prvi put u kamperu, uz detaljne upute:
- gdje su obavezni lanci
- kako ih postaviti
- kako voziti uzbrdo/nizbrdo sa kamperom
“Opasna zezancija” je vožnja s krivim gumama, bez lanaca i bez mozga, a ne sam koncept kampera.
MIT #5: “Kad je kamper tvoj – sve je super; kad je u najmu – to ništa ne valja”
Ovo je čista emocija, ne činjenica.
Za zimu je bitno:
- je li kamper stvarno 4-sezonski (winter paket, dodatna izolacija, Northautokapp oprema)
- ima li jako grijanje (tipa Truma 6E – 6 kW, plin + struja)
- jesu li cijevi i spremnik sive vode izolirani i grijani
- kakve su u njemu baterije i punjači
- ima li zimske gume i lance
- tko ga održava i koliko često
To što je kamper “tvoj” ne znači automatski da:
- je dobro izoliran
- ima grijane tankove
- ima ozbiljnu bateriju i punjače
- ima zimske gume i ispravne kočnice
Kod profesionalnog rentera koji živi od toga da se gosti živi i nasmijani vrate s putovanja, motiv je vrlo jednostavan:
Ako se gost zimi smrzne, ostane bez struje ili vode – više se neće vratiti.
Zato ozbiljan renter ulaže u winter pakete, izolaciju, grijanje sivih voda, kvalitetne baterije, sustav za praćenje plina… i sve to testira u realnim zimskim uvjetima, a ne samo na papiru.
MIT #6: “Autoplin spremnik rješava sve probleme s plinom zimi”
Na prvu zvuči super: “stavim spremnik za autoplin i točim bilo gdje, gotovo priče”.
Nažalost, fizika kaže drugačije.
Autoplin je mješavina propana i butana.
- Propan dobro radi i na vrlo niskim temperaturama.
- Butan prestaje normalno isparavati već malo ispod nule.
Što se dogodi u stvarnom životu?
- U minusima ti se prvo troši propan, jer on i dalje lijepo prelazi u plinovito stanje.
- Butan ostaje u spremniku kao tekućina koja više ne prelazi u plin.
- Rezultat: imaš “pola pun” spremnik, ali grijanje i štednjak ostanu bez plina.
Zato se u ozbiljnoj zimskoj kamperskoj priči:
- koristi čisti propan ili “winter” plinske mješavine s vrlo visokim udjelom propana
- plinske boce su pristupačne za zamjenu
- jasno se prati razina plina (kod nas – sustav očitanja razine plina u bocama)
Autoplin spremnik nije sam po sebi zlo, ali nije magično rješenje za zimu. Tko misli da je “ugradio autoplin i riješio sve”, neugodno će se iznenaditi na −10 °C.
MIT #7: “Dizelsko grijanje je bučno i smeta svima”
Dizelsko grijanje (tipa Webasto) je zimi ogroman plus – grije iz spremnika vozila i troši minimalno.
Istina je:
- čuje se ventilator
- čuje se ispuh izvana, pogotovo u tišini
Ali isto tako:
- moderni uređaji imaju eco / low mode
- pravilnim izborom mjesta parkiranja (ne ispod nečijeg prozora), buka je sasvim podnošljiva
- u zimskim kampovima ionako vrti hrpa grijalica, kamiona, ralica…
Mi u praksi kombiniramo plinsko grijanje (npr. Truma 6E) i dizelsko grijanje tipa Webasto, ovisno o scenariju. Buka nikad nije bila razlog da netko odustane od zimskog kampiranja – pogotovo kad uzmeš u obzir koliko je lijepo sjediti u toplom kamperu dok vani pada snijeg.
Što je onda stvarno BITNO za zimu u kamperu?
Kad makneš sve mitove, ostaje nekoliko vrlo konkretnih točaka:
4-sezonski kamper
- winter paket
- Northautokapp ili slična zimska oprema
- izolirane i grijane cijevi + siva voda
- Jako i pouzdano grijanje
- npr. Truma 6E – 6 kW, kombinacija plin + struja
- po mogućnosti dodatno dizelsko grijanje (Webasto)
- Baterije i punjenje
- veliki kapacitet (kod nas LiFePO₄ 310 Ah s grijanjem)
- kvalitetni punjači (230 V, alternator, po mogućnosti i solar)
- realno planiranje koliko možeš stajati off-grid
- Plin i kontrola potrošnje
- dvije boce u sanduku, mogućnost dodatnih u gepeku
- čisti propan / zimske mješavine
- sustav za praćenje razine plina u bocama, da se ne igra na “pogađanje”
- Gume, lanci i priprema za snijeg
- zimske gume
- lanci odgovarajuće dimenzije
- lopata, metlica, sprej protiv leda…
- Iskustvo ekipe
- netko tko je tim kamperom stvarno bio na skijanju
- tko zna kako se ponaša na −10 °C, a ne samo na +25 °C
- tko ti može dati konkretne savjete: gdje stati, gdje je servisna stanica, gdje su obavezni lanci…
To je ono što mi u Kamperi.hr radimo svaki dan – i zato možda malo osjetljivije reagiramo kad netko iz fotelje “objašnjava” zimsku problematiku, a da nikad nije prespavao noć u kamperu dok vani pada snijeg.